Een betere bescherming van de verbruiker van gas en elektriciteit

De bescherming van de gas- en elektriciteitsverbruiker in België is zeer verregaand in vergelijking met andere landen.

Bovenop een verplicht federaal wettelijk kader werd er door alle leden van FEBEG vrijwillig een consumentenakkoord ondertekend.

De gas- en elektriciteitsconsument  geniet zodoende van een bescherming zonder gelijke in andere sectoren: de bescherming van de eindklant is veel uitgebreider.

Afbeelding
Orange umbrella above a large number of dark umbrellas - Copyright iStock-918117162

Regionale wanbetalingsprocedures

Over het algemeen is in de meeste sectoren een wanbetaling reden tot een snelle stopzetting van de levering van de betrokken producten of diensten. De context waarbinnen de leveranciers van gas en elektriciteit handelen, is hierin een stuk veeleisender.

De te volgen procedures in geval van wanbetaling van de gas- en elektriciteitsfacturen zijn op regionaal niveau wettelijk vastgelegd:

  • Alle regio’s leggen de leveranciers op om een aanmaningsbrief te sturen en daarna een ingebrekestelling wanneer de klant zijn factuur niet betaald heeft binnen de termijn.
  • De te respecteren termijnen voor deze verzendingen zijn eveneens regionaal vastgelegd.
  • De vermeldingen die verplicht in deze correspondentie moeten voorkomen worden door de regionale overheden bepaald. Zowel in de aanmaningsbrief als in de ingebrekestelling vermeldt de leverancier de mogelijkheid van een minnelijke schikking (betalingsplan met de leverancier of via het OCMW …). De procedure van de budgetmeter wordt eveneens expliciet vermeld (in Wallonië en Vlaanderen).

 

Wanbetalingen, een ernstig probleem voor de leveranciers

Behalve de energie omvat de energiefactuur nog meerdere andere posten (de enige component die de leverancier toekomt is het zuive energie component van de factuur).

Voor een belangrijk stuk van de factuur speelt de energieleverancier de rol van incassobureau voor rekening van de openbare diensten en de netwerkbeheerders. In het geval van wanbetaling blijft de leverancier ondanks alles het merendeel van de bedragen verschuldigd aan deze laatsten (netkosten, taksen, heffingen enz.).

De wanbetalingen hebben aanzienlijke financiële consequenties: Volgens een studie uitgevoerd door SIA Partners, de gemiddelde oninbare schuld voor Belgische energieleveranciers bedroeg b.v.  90,6 miljoen euro in 2023 (opgeschaald), en zelfs 160,3 miljoen euro in 2022. Deze verliezen verbeteren niet de reeds precaire financiële situatie van de belangrijkste Belgische leveranciers, die in 2021 en 2022 een gemiddeld (rekenkundig) verlies van -1,3% leden (Ebit-marge).

Afbeelding
Final Notice

Interessante links

VREG - De nieuwe wanbetalingsprocedure in Vlaanderen

De belangrijkste wijzigingen in de wanbetalingsprocedure in Vlaanderen vanaf juli 2022

Nieuwe wanbetalingsprocedure in Vlaanderen

BRUGEL

nqxlkslsq

Alles weten over het statuut van beschermde klant in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

CWaPE

CWaPE Website pagina : 'Wat te doen in geval van betalingsproblemen in Wallonia?'

Que faire en cas de difficultés de paiement en Wallonie? (inhoud uitsluitend beschikbaar in het FR)