Het herziene Europese EPBD (Energy Performance Buiding Directive) werd van kracht in mei 2024. Lidstaten hebben 24 maanden de tijd om het te implementeren in hun nationale wetgeving (regionaal in België). Er is dus genoeg stof tot nadenken voor onze volgende regeringen.
Bijna een derde van de broeikasuitstoot in Europa is afkomstig van gebouwen. Het herziene EPBD voorziet in een algemene versterking van de energieprestatie-maatregelen voor gebouwen, met als doel de gemiddelde energieprestatie van het nationale woningbestand met 16% te verminderen in 2030 ten opzichte van 2020, en met 20 tot 22% in 2035, op basis van nationale streefcijfers. Deze richtlijn draagt dus bij aan de doelstelling om de uitstoot in de gebouwensector tegen 2030 met minstens 60% te verminderen (ten opzichte van 2015).
Hier kijken we naar een minder bekend aspect van de richtlijn.
Het doel is om laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ontwikkelen binnen de Belgische en Europese bebouwde omgeving. Hieronder volgt een samenvatting van de herziene maatregelen voor de laadinfrastructuur:
In nieuwe en gerenoveerde gebouwen gelden strengere eisen:
- Nieuwe en gerenoveerde woongebouwen met meer dan 3 parkeerplaatsen moeten nu ten minste 1 oplaadpunt hebben, voorbedrading voor ten minste de helft van de parkeerplaatsen en nog niet bekabelde leidingen voor het resterend deel.
- Voor nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële gebouwen met meer dan 5 parkeerplaatsen is één oplaadpunt vereist voor elke 5 parkeerplaatsen, met voorbedrading voor alle andere (minimaal 50% voorbedrading en niet bekabelde leidingen voor de rest). Nieuwe commerciële gebouwen of gebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd, moeten één oplaadpunt per twee parkeerplaatsen hebben.
Bestaande gebouwen: De nieuwe richtlijn introduceert eisen voor bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen. In dat geval moet er tegen 2027 minstens één oplaadpunt per 10 plaatsen geïnstalleerd zijn en moeten alle andere plaatsen voorbedraad zijn (minstens 50% voorbedraad en leidingen voor de rest). Openbare parkeergarages moeten tegen 2033 minstens de helft van hun plaatsen voorbekabelen.
Intelligent opladen bevorderen: De nieuwe richtlijn vereist de installatie van intelligente en, waar nodig, bidirectionele (V2G, of Vehicle-to-Grid) oplaadsystemen om het energiebeheer te optimaliseren.
Voor meer details verwijzen we u naar een presentatie van AVERE (Europese vereniging voor elektromobiliteit).
Marc Van Den Bosch, general manager FEBEG: «Om de overstap naar elektrificatie van mobiliteit voor het grote publiek te versnellen, moeten we zowel semi-openbare als private oplaadinfrastructuren ontwikkelen, met name in openbare parkeergarages. Het herziene EPBD moet zeker op tijd worden geïmplementeerd. Dit moet gepaard gaan met een communicatiecampagne gericht op stakeholders, met name bedrijven en gebouwbeheerders.»